Door de goede maritieme infrastructuur kunnen de grootste tankers bij ons afmeren. Per jaar voeren zo’n 240 tankers in totaal tussen 35 en 40 miljoen ton olie aan. Dit is een derde van de totale aanvoer van ruwe olie in Rotterdam. Opslag vindt plaats in grote tanks.
Via tal van pijpleidingen wordt de olie gedistribueerd. Continue aandacht voor veiligheid en milieu draagt bij aan een veilige en gezonde werkomgeving die in harmonie is met de natuur die ruimschoots aanwezig is op de Maasvlakte.
Voor het lossen van tankers hebben wij de beschikking over twee steigers. Onder het wegdek lopen de losleiding van de kop van de steiger naar de aansluiting op het pijpleidingennetwerk op de terminal. De steigers zijn zo geconstrueerd dat ze de allergrootste tankers aankunnen. Dit zijn tankers met een lengte van maximaal 460 meter en een diepgang tot 22 meter.
Het afmeren van een supertanker vergt van alle betrokkenen opperste concentratie. Hulp is er in de vorm van een laser docking systeem. Op de steiger staan grote elektronische borden waarop de loods de naderingssnelheid tot de steiger afleest. Deze informatie wordt in de controlekamer geregistreerd.
Wij ontvangen regelmatig tankers uit de categorie VLCC’s: Very Large Crude Carriers. Beide steigers beschikken over vier losarmen. Voor het aansluiten van deze armen maken de MOT-operators gebruik van een draadloze afstandsbediening. Wanneer alle veiligheidsprocedures zijn doorlopen, begint het lossen. De ligtijd aan de steiger is afhankelijk van de grootte van het schip en varieert tussen 24 en 48 uur.
Een uitgebreid leidingensysteem met op afstand bestuurde afsluiters verdeelt de olie over de opslagtanks. Distributie naar de gebruikers gebeurt met hulp van grote pompen. Via het regionaal pijpleidingennet wordt de ruwe olie naar raffinaderijen of andere terminals verpompt. Zo ontvangen alle Nederlandse raffinaderijen olie van MOT. Enkele pijpleidingen hebben ook een aansluiting op het internationale net. Naast een efficiënte manier van vervoer zijn pijpleidingen ook bijzonder veilig.
Het overgrote deel van de aanvoer wordt eerst in een van de 39 tanks opgeslagen. De tanks zijn 22 meter hoog en hebben een doorsnee van 85 meter. Qua hoogte kan dit worden vergeleken met een gebouw van zeven verdiepingen, de totale oppervlakte van een tank is gelijk aan de oppervlakte van een groot voetbalveld. In een tank kan zo’n 114.000m3 ruwe olie worden opgeslagen. Indien deze hoeveelheid in een raffinaderij wordt omgezet in benzine, dan levert dit zo veel benzine op dat er ruim 90.000 auto’s een jaar lang op kunnen rijden.
Ruwe olie
Ruwe olie, ook wel aardolie genoemd, wordt uit diverse werelddelen per supertanker bij MOT aangevoerd. Vaak wordt gedacht dat álle ruwe olie zo dik is dat deze nauwelijks te verpompen is en altijd intens zwart is. Aardolie kan echter zo vloeibaar zijn als olijfolie en de kleur is vaak bruin. Naast brandstoffen voor auto’s, scooters, schepen en vliegtuigen is ruwe olie ook de ‘motor’ voor de chemische industrie. Zo gaat een deel van de bij het raffinageproces verkregen nafta en gassen naar de chemische industrie. Daar vormt het de basis voor andere producten die niet meer uit het dagelijkse leven zijn weg te denken. Zoals: kunststoffen, cosmetica en geneesmiddelen.